Dziś prowadziłam swoje pierwsze zajęcia samodzielne zajęcia w przedszkolu. Tematem moich zajęć, były stany skupienia wody. Nie będę rozpisywać się nad przebiegiem, tylko w skrócie. Żeby wprowadzić dzieci w temat stanów skupienia wody przy pomocy Chata GPT stworzyłam zarówno ilustrację i tekst bajki. Pisałam wcześniej o tym, że były to moje pierwsze próby pracy ze sztuczną inteligencją. Błędów było kilka - za mało szczegółowe instrukcje, brak doprecyzowania formatu ilustracji (przez co musiałam poprawiać wszystko ręcznie w Canvie), niektóre ilustracje na początku był niespójne z pozostałymi, pierwsze wersje teatrzyku były krótkie i mało ciekawe.
Dzięki temu wprowadzeniu, a następnie omówieniu z dziećmi bajki, mogliśmy przejść do zadań praktycznych i eksperymentowaniem ze stanami skupie wody.
Jeśli chodzi o teatrzyk. Dzieci na widok ilustracji robiły "Ooooh" i "aaaah"i "wooow". Doskonale zapamiętały bohaterów oraz przebieg całej bajki, więc jej idealnie spełniła swoje zadanie!
A oto bajka:
"Ośmiorniczki i stany skupienia wody"
Karta 1 – Tajemnica wody
Na dnie oceanu, wśród falujących wodorostów i błyszczących muszelek, mieszkały trzy małe ośmiorczniki – Olek, Ola i Oskar. Uwielbiały zabawy wśród raf koralowych i odkrywanie podwodnego świata. Pewnego dnia, gdy słońce świeciło przez morską toń, babcia Ośmiornica zebrała je wokół siebie.
– Moi drodzy, dzisiaj opowiem wam o czymś naprawdę niezwykłym! – powiedziała tajemniczo.
– O skarbach? – zapytał Olek.
– O wielkich rybach? – zgadywała Ola.
– Nie, o wodzie! – odparła babcia. – O tym, jak potrafi się zmieniać!
(Obrazek: Trzy małe ośmiorniczki siedzą wśród muszelek, słuchając babci Ośmiornicy.)
Karta 2 – Woda ciekła
– Spójrzcie wokół – zaczęła babcia. – Jesteśmy otoczeni wodą w jej najbardziej znanym stanie: ciekłym!
Ośmiorniczki rozglądały się z zaciekawieniem.
– Możemy w niej pływać, chlapać się i nurkować! – zawołała Ola, robiąc fikołka.
– A nawet pić ją, gdy jesteśmy spragnieni! – dodał Oskar, nabierając wody do muszelki.
– Dokładnie – uśmiechnęła się babcia. – Woda w tym stanie jest mokra i płynie swobodnie. Ale potrafi się zmieniać!
(Obrazek: Ośmiorniczki bawią się w wodzie, Ola robi fikołka, a Oskar trzyma muszelkę pełną wody.)
Karta 3 – Podróż do zimnej krainy
Babcia Ośmiornica zaprowadziła ośmiorniczki do jaskini, gdzie woda była znacznie zimniejsza.
– Czujecie to? – zapytała.
– Brr, ale zimno! – zadrżał Olek.
– Tu właśnie woda zaczyna zmieniać swój stan – powiedziała babcia, wskazując na błyszczące kryształki lodu. – Gdy robi się naprawdę zimno, woda zamienia się w lód!
(Obrazek: Jaskinia z lodowymi kryształkami, ośmiorniczki dotykają lodu.)
Karta 4 – Zabawy na lodzie
Ośmiorniczki ostrożnie dotknęły lodu.
– Jest twardy i śliski! – pisnęła Ola.
– Można po nim ślizgać się jak na zjeżdżalni! – zaśmiał się Oskar, sunąc po lodzie.
– Widzicie? Lód jest wodą, ale w stałym stanie! – wyjaśniła babcia.
(Obrazek: Ośmiorniczki ślizgają się po lodzie.)
Karta 5 – Gorące bąbelki
Babcia poprowadziła ich w stronę podwodnego wulkanu.
– A teraz zobaczcie, co się stanie, gdy wodę podgrzejemy – powiedziała, wskazując na unoszące się bąbelki.
– Ojej! Woda zamienia się w bąbelki i ucieka do góry! – zawołał Olek.
– To para wodna! – wyjaśniła babcia. – Gdy woda robi się bardzo gorąca, zamienia się w gaz.
Ośmiorniczki próbowały złapać bąbelki, ale one szybko znikały.
(Obrazek: Ośmiorniczki próbują złapać unoszące się bąbelki pary.)
Karta 6 – Chmury na niebie
– A co się dzieje z parą wodną, gdy dotrze wysoko? – zapytała Ola.
Babcia wskazała ku powierzchni oceanu.
– Para wodna unosi się do nieba i tworzy chmury. A potem, kiedy się ochłodzi, wraca do nas jako deszcz!
Ośmiorniczki spojrzały w górę, wyobrażając sobie, jak woda podróżuje między oceanem a chmurami.
(Obrazek: Ośmiorniczki patrzą ku powierzchni oceanu, nad nimi unoszą się białe chmury.)
Karta 7 – Woda zawsze wraca
Babcia Ośmiornica zakończyła opowieść.
– Woda zmienia się cały czas. Płynie jako ciekła, zamarza jako lód i unosi się jako para, ale zawsze wraca!
– Jak wielka podróż! – westchnął Oskar.
– I nigdy się nie kończy! – dodała Ola.
Ośmiorniczki skakały z radości. Teraz rozumiały, że woda to prawdziwa magia natury!
(Obrazek: Ośmiorniczki uśmiechają się, otoczone kroplami wody, kawałkiem lodu i unoszącymi się bąbelkami pary.)
Karta 8 – Deszczowa niespodzianka
Nagle poczuły coś chłodnego na głowach.
– Krople! – zawołał Olek.
– Pada deszcz! – dodała Ola.
– Woda wróciła do nas! – śmiał się Oskar.
Babcia Ośmiornica uśmiechnęła się.
– Tak działa wielki cykl wody. I teraz wy także go poznaliście!
Ośmiorniczki tańczyły w deszczu, ciesząc się z odkrycia.
(Obrazek: Ośmiorniczki tańczą w deszczu, uśmiechnięte i szczęśliwe.)
KONIEC.
A Wam jak się podoba? :)
Bardzo się podoba, przede wszystkim umiejętność napisania tekstu i promtów do generowania grafiki. Wielkie gratulacje.
OdpowiedzUsuń