Niecodzienne rzeczy dzieją się w Kortowie… a konkretnie zniknęło Złote Piórko Natury! Brzmi poważnie? I słusznie – bo to nie byle co! Bez niego jezioro traci równowagę, a kaczki, ryby i rośliny zaczynają rozważać emigrację.
Na
szczęście, uczniowie z klasy 3 szkoły podstawowej ruszyli na ratunek. A
z nimi – Kaczka Kortynka, duch przyrody i bohaterka w piórka odziana. Tak
powstała gra terenowa, która łączy w sobie przygodę, edukację i ruch,
czyli wszystko to, co dzieci (i dorośli) kochają najbardziej.
Ale uwaga:
ta gra to nie dzieło jednej osoby. To efekt wspólnej pracy, czyli tego,
co w edukacji i przyrodzie najpiękniejsze. Bo gdy spotykają się różne pomysły,
doświadczenia i spojrzenia, powstaje coś znacznie lepszego niż suma części.
🌿 W grupie raźniej… i kreatywniej
Ten
scenariusz to owoc współpracy trzech cudnych miejsc w internecie:
- 👉 @liscie.refleksji –
jeśli lubicie przyrodę i estetykę w wersji slow, to miejsce Was zaczaruje
- 👉 @ziarnonauki – tam nauka
i zabawa idą łapa w łapę
- Uczesieuczycinnych.blogspot.com
– a tak tu jesteś właśnie ;)
Wspólna
praca przy tym projekcie pokazała, że grupa potrafi więcej niż pojedynczy
geniusz, a dzielenie się pomysłami może być równie ekscytujące co… turlanie
się jak jeż przez matę edukacyjną 🦔
A teraz: scenariusz
🦆 TAJEMNICA KACZKI KORTYNKI Z KORTOWA
Gra terenowa przyrodnicza dla uczniów klasy 3 szkoły podstawowej
📍 Miejsce: Kortowo, Olsztyn
⏰ Czas trwania: ok. 90 minut
👫 Uczestnicy: dzieci pracują w grupach 3–5 osobowych
🎯 Cele: rozwijanie wiedzy przyrodniczej, orientacji w terenie,
umiejętności obserwacji, współpracy i aktywności fizycznej
Witajcie w Kortowie – miejscu, gdzie przyroda żyje w
zgodzie z ludźmi. W samym sercu kampusu mieszka Kaczka Kortynka – mądra,
pogodna i bardzo ciekawska. Pewnego ranka Kortynka odkryła, że zniknęło Złote
Piórko Natury – magiczny przedmiot chroniący jezioro i wszystkie jego
stworzenia.
Kortynka potrzebuje Waszej pomocy! Musicie przemierzyć
Kortowo, wykonać zadania, zebrać wskazówki i odnaleźć Złote Piórko. Dzięki Wam
natura odzyska równowagę, a jezioro będzie znów bezpieczne!
1. START – Znak „Cześć” przy wejściu do Kortowa
2. Rektorat UWM
3. Stadion Kortowski
3A. Ścieżka przyrodnicza – „Tropiciele śladów”
4. Dom Studencki nr 6 (DS6)
5. META – Plaża Kortowska
📍 1. START – Znak „Cześć” (wejście do Kortowa)
Wprowadzenie fabularne (nauczyciel czyta):
„Drogie Dzieci! Kaczka Kortynka potrzebuje pomocy!
Zaginęło Złote Piórko Natury – bez niego jezioro przestanie być domem dla
kaczek, ryb i roślin! Tylko Wy możecie je odnaleźć. Wykonując zadania w różnych
miejscach Kortowa, będziecie zbierać wskazówki. Gotowi na przygodę?”
Zadanie: Worek przyrodniczy
●
Dzieci
losują z worka naturalne przedmioty (szyszka, liść, kamień, kasztan, kora).
●
Nie patrząc,
zgadują dotykiem, co trzymają.
●
Za każde
odgadnięcie – punkt (lub naklejka od Kortynki).
📄 Wskazówka od Kortynki:
„Idźcie tam, gdzie urzędują mądrzy ludzie i rosną
stare drzewa.”
➡️ Kierunek: Rektorat UWM
Zadanie: Drzewa Kortowa
●
Dzieci
otrzymują kartę z liśćmi drzew (np. dąb, klon, kasztanowiec, lipa).
●
Zadanie:
rozpoznać drzewa rosnące w pobliżu i dopasować liście.
●
Dodatkowe
pytania:
○
Które drzewo
ma liście z “palcami”?
○
Znajdź
drzewo z łuszczącą się korą.
○
Jakiego
drzewa owoc to kasztan?
📄 Wskazówka od Kortynki:
„Tam, gdzie biegają sportowcy i słychać gwizdek,
znajdziecie kolejne wyzwanie!”
➡️ Kierunek: Stadion Kortowski
Zadanie: Trening Kaczki Kortynki
Kaczka Kortynka robi codziennie poranny trening. Czy potraficie ćwiczyć jak
ona?
●
Skoki żaby
przez obręcze
●
Slalom „bieg
lisa” między pachołkami
●
Chód bociana
– na palcach z wysoko unoszonymi kolanami
●
Turlanie jak
jeż przez miękką matę
💬 Pytania ruchowe (forma quizu):
●
„Co jedzą
bociany?” (A: myszy, B: orzechy)
●
„Które
zwierzę zimuje w norkach?” (A: jeż, B: kaczka)
📄 Wskazówka od Kortynki:
„Zwierzęta zostawiły ślady w lesie… Czy potraficie je
odnaleźć?”
➡️ Kierunek: ścieżka między stadionem a DS6
Zadanie: Rozpoznaj ślady zwierząt
●
Na trasie
ukryte są wydrukowane ślady zwierząt: wiewiórka, jeż, lis, pies.
●
Każda grupa
otrzymuje kartę z obrazkami tropów i nazwami zwierząt.
●
Zadanie:
odnaleźć ślady, dopasować je do zwierząt.
🧠 Pytanie końcowe:
„Które z tych zwierząt możecie spotkać w Kortowie?”
Dzieci podają przykłady i uzasadniają odpowiedzi.
📄 Wskazówka od Kortynki:
„Zielony dom studentów kryje tajemnicę… Szukajcie przy
DS6!”
➡️ Kierunek: Dom Studencki nr 6
Zadanie: Zielone oko Kaczki Kortynki
●
Dzieci
dostają lupy i listę rzeczy do znalezienia:
○
mech
○
kora
○
coś
zielonego
○
coś żywego
○
pajęczyna
Zadanie artystyczne:
„Zbudujcie z liści i patyków portret Kaczki Kortynki
albo jej gniazdo!”
●
Praca
zbiorowa – wystawa „Kortynka wśród natury”.
📄 Wskazówka finałowa:
„Gdy dojdziesz tam, gdzie pluszcze woda, znajdziesz
piórko i… nagrodę!”
➡️ Kierunek: Plaża Kortowska
🎉 Finał gry: Odnalezienie Złotego Piórka Natury
●
Nauczyciel
pokazuje dzieciom odnalezione piórko (złote piórko z bibuły, kartonu lub
ozdobnej folii).
●
Kaczka
Kortynka dziękuje (np. z odczytanego listu lub maskotki):
„Brawo, Strażnicy Przyrody! Dzięki Wam Złote Piórko
wróciło do Kortowa. Jesteście prawdziwymi przyjaciółmi natury. Dziękuję z
całego kaczego serca! Kwa!”
🌱 Zakończenie – sadzenie nasionka
●
Każde
dziecko dostaje kulkę z nasionami łąki kwietnej lub fasoli (do zabrania do
domu).
●
Instrukcja
sadzenia wklejona na karcie pracy.
💃 Zabawa końcowa:
„Kaczy taniec natury” – dzieci poruszają się jak kaczki, wiewiórki, jeże,
bociany przy dźwiękach przyrody (muzyka z głośnika).
🎖️ Nagrody:
●
Dyplom
„Pomocnika Kaczki Kortynki”
●
Worek z
przyrodniczymi przedmiotami
●
Karty pracy
(liście, ślady zwierząt, zadania do obserwacji)
●
Lupy
●
Obręcze,
pachołki do zadań ruchowych
●
Kartonowe
ślady zwierząt
●
Materiały
plastyczne (liście, patyki, bibuła)
Złote piórko (symboliczne)
●
Dyplomy
●
Kulki
nasienne lub torebki z nasionami
Materiały do wydruku:
- Symboliczna mapa Kortowa
- Dyplom Złotego Pióra od Kaczki Kortynki
Komentarze
Prześlij komentarz