Przejdź do głównej zawartości

TAJEMNICA KACZKI KORTYNKI Z KORTOWA - gra terenowa

Niecodzienne rzeczy dzieją się w Kortowie… a konkretnie zniknęło Złote Piórko Natury! Brzmi poważnie? I słusznie – bo to nie byle co! Bez niego jezioro traci równowagę, a kaczki, ryby i rośliny zaczynają rozważać emigrację.

Na szczęście, uczniowie z klasy 3 szkoły podstawowej ruszyli na ratunek. A z nimi – Kaczka Kortynka, duch przyrody i bohaterka w piórka odziana. Tak powstała gra terenowa, która łączy w sobie przygodę, edukację i ruch, czyli wszystko to, co dzieci (i dorośli) kochają najbardziej.

Ale uwaga: ta gra to nie dzieło jednej osoby. To efekt wspólnej pracy, czyli tego, co w edukacji i przyrodzie najpiękniejsze. Bo gdy spotykają się różne pomysły, doświadczenia i spojrzenia, powstaje coś znacznie lepszego niż suma części.

 

🌿 W grupie raźniej… i kreatywniej

Ten scenariusz to owoc współpracy trzech cudnych miejsc w internecie:

  • 👉 @liscie.refleksji – jeśli lubicie przyrodę i estetykę w wersji slow, to miejsce Was zaczaruje
  • 👉 @ziarnonauki – tam nauka i zabawa idą łapa w łapę
  • Uczesieuczycinnych.blogspot.com – a tak tu jesteś właśnie ;)

Wspólna praca przy tym projekcie pokazała, że grupa potrafi więcej niż pojedynczy geniusz, a dzielenie się pomysłami może być równie ekscytujące co… turlanie się jak jeż przez matę edukacyjną 🦔

 

A teraz: scenariusz

🦆 TAJEMNICA KACZKI KORTYNKI Z KORTOWA

Gra terenowa przyrodnicza dla uczniów klasy 3 szkoły podstawowej

📍 Miejsce: Kortowo, Olsztyn

Czas trwania: ok. 90 minut

👫 Uczestnicy: dzieci pracują w grupach 3–5 osobowych

🎯 Cele: rozwijanie wiedzy przyrodniczej, orientacji w terenie, umiejętności obserwacji, współpracy i aktywności fizycznej

 

🪄 FABUŁA GRY

Witajcie w Kortowie – miejscu, gdzie przyroda żyje w zgodzie z ludźmi. W samym sercu kampusu mieszka Kaczka Kortynka – mądra, pogodna i bardzo ciekawska. Pewnego ranka Kortynka odkryła, że zniknęło Złote Piórko Natury – magiczny przedmiot chroniący jezioro i wszystkie jego stworzenia.

 

Kortynka potrzebuje Waszej pomocy! Musicie przemierzyć Kortowo, wykonać zadania, zebrać wskazówki i odnaleźć Złote Piórko. Dzięki Wam natura odzyska równowagę, a jezioro będzie znów bezpieczne!

 

🗺️ TRASA I PRZYSTANKI

1. START – Znak „Cześć” przy wejściu do Kortowa

2. Rektorat UWM

3. Stadion Kortowski

3A. Ścieżka przyrodnicza – „Tropiciele śladów”

4. Dom Studencki nr 6 (DS6)

5. META – Plaża Kortowska

 

PRZEBIEG GRY

 

📍 1. START – Znak „Cześć” (wejście do Kortowa)

Wprowadzenie fabularne (nauczyciel czyta):

„Drogie Dzieci! Kaczka Kortynka potrzebuje pomocy! Zaginęło Złote Piórko Natury – bez niego jezioro przestanie być domem dla kaczek, ryb i roślin! Tylko Wy możecie je odnaleźć. Wykonując zadania w różnych miejscach Kortowa, będziecie zbierać wskazówki. Gotowi na przygodę?”

Zadanie: Worek przyrodniczy

       Dzieci losują z worka naturalne przedmioty (szyszka, liść, kamień, kasztan, kora).

       Nie patrząc, zgadują dotykiem, co trzymają.

       Za każde odgadnięcie – punkt (lub naklejka od Kortynki).

📄 Wskazówka od Kortynki:

„Idźcie tam, gdzie urzędują mądrzy ludzie i rosną stare drzewa.”

️ Kierunek: Rektorat UWM

 

📍 2. Rektorat UWM

Zadanie: Drzewa Kortowa

       Dzieci otrzymują kartę z liśćmi drzew (np. dąb, klon, kasztanowiec, lipa).

       Zadanie: rozpoznać drzewa rosnące w pobliżu i dopasować liście.

       Dodatkowe pytania:

       Które drzewo ma liście z “palcami”?

       Znajdź drzewo z łuszczącą się korą.

       Jakiego drzewa owoc to kasztan?

📄 Wskazówka od Kortynki:

„Tam, gdzie biegają sportowcy i słychać gwizdek, znajdziecie kolejne wyzwanie!”

️ Kierunek: Stadion Kortowski

 

📍 3. Stadion Kortowski

Zadanie: Trening Kaczki Kortynki

Kaczka Kortynka robi codziennie poranny trening. Czy potraficie ćwiczyć jak ona?

       Skoki żaby przez obręcze

       Slalom „bieg lisa” między pachołkami

       Chód bociana – na palcach z wysoko unoszonymi kolanami

       Turlanie jak jeż przez miękką matę

💬 Pytania ruchowe (forma quizu):

       „Co jedzą bociany?” (A: myszy, B: orzechy)

       „Które zwierzę zimuje w norkach?” (A: jeż, B: kaczka)

📄 Wskazówka od Kortynki:

„Zwierzęta zostawiły ślady w lesie… Czy potraficie je odnaleźć?”

️ Kierunek: ścieżka między stadionem a DS6

 

📍 3A. Teren przy ścieżce –

Tropiciele śladów

Zadanie: Rozpoznaj ślady zwierząt

       Na trasie ukryte są wydrukowane ślady zwierząt: wiewiórka, jeż, lis, pies.

       Każda grupa otrzymuje kartę z obrazkami tropów i nazwami zwierząt.

       Zadanie: odnaleźć ślady, dopasować je do zwierząt.

🧠 Pytanie końcowe:

„Które z tych zwierząt możecie spotkać w Kortowie?”

Dzieci podają przykłady i uzasadniają odpowiedzi.

📄 Wskazówka od Kortynki:

„Zielony dom studentów kryje tajemnicę… Szukajcie przy DS6!”

️ Kierunek: Dom Studencki nr 6

 

📍 4. DS6 – Dom Studencki nr 6

Zadanie: Zielone oko Kaczki Kortynki

       Dzieci dostają lupy i listę rzeczy do znalezienia:

       mech

       kora

       coś zielonego

       coś żywego

       pajęczyna

Zadanie artystyczne:

„Zbudujcie z liści i patyków portret Kaczki Kortynki albo jej gniazdo!”

       Praca zbiorowa – wystawa „Kortynka wśród natury”.

📄 Wskazówka finałowa:

„Gdy dojdziesz tam, gdzie pluszcze woda, znajdziesz piórko i… nagrodę!”

️ Kierunek: Plaża Kortowska

 

📍 5. META – Plaża Kortowska

🎉 Finał gry: Odnalezienie Złotego Piórka Natury

       Nauczyciel pokazuje dzieciom odnalezione piórko (złote piórko z bibuły, kartonu lub ozdobnej folii).

       Kaczka Kortynka dziękuje (np. z odczytanego listu lub maskotki):

„Brawo, Strażnicy Przyrody! Dzięki Wam Złote Piórko wróciło do Kortowa. Jesteście prawdziwymi przyjaciółmi natury. Dziękuję z całego kaczego serca! Kwa!”

🌱 Zakończenie – sadzenie nasionka

       Każde dziecko dostaje kulkę z nasionami łąki kwietnej lub fasoli (do zabrania do domu).

       Instrukcja sadzenia wklejona na karcie pracy.

💃 Zabawa końcowa:

„Kaczy taniec natury” – dzieci poruszają się jak kaczki, wiewiórki, jeże, bociany przy dźwiękach przyrody (muzyka z głośnika).

🎖️ Nagrody:

       Dyplom „Pomocnika Kaczki Kortynki”

 

📦 MATERIAŁY DO PRZYGOTOWANIA:

       Worek z przyrodniczymi przedmiotami

       Karty pracy (liście, ślady zwierząt, zadania do obserwacji)

       Lupy

       Obręcze, pachołki do zadań ruchowych

       Kartonowe ślady zwierząt

       Materiały plastyczne (liście, patyki, bibuła)

Złote piórko (symboliczne)

       Dyplomy

       Kulki nasienne lub torebki z nasionami

 

Materiały do wydruku:

  1. Symboliczna mapa Kortowa
  2. Dyplom Złotego Pióra od Kaczki Kortynki

 



 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Początek

Podobno najtrudniej jest zacząć… No to najgorsza część za mną :)  Skąd pomysł na prowadzenie bloga? Jest to odpowiedź na zaliczenie przedmiotu na studiach. Pisanie jest jedną z moich pasji odkąd pamiętam, jednak regularność nieee, nie jest moją mocną stroną. Dlatego pouczające będzie dla mnie trzymanie dyscypliny cotygodniowego wpisu.  Co znajdzie się na tym blogu? A przynajmniej, co mam w zamyśle, żeby się znalazło. Chciałabym, żeby była to moja wewnętrzna droga do samorozwoju, dlatego zapewne początki będą trudne, toporne... a może wcale nie? Przecież nie raz sama już się zaskoczyłam, a życie zaskakuje niemal codziennie. Brzmi to wszystko może dość patetycznie, ale w rzeczywistości okaże się pewnie zabawnymi perypetiami, albo dziwnymi przemyśleniami. Chciałabym, żeby wewnętrzna droga uzewnętrzniała się w działaniu, w nauce, w rozwoju. Liczę na inspiracje, a może i mi uda się zainspirować...? Przy każdym początku czuć ten cudowny powiew świeżości, który niesie ze sobą nadziej...

EJAJ co to będzie?! Czyli moje pierwsze zmagania z AI

Obiecałam sobie, że ten blog będzie rozwojowy, że wewnętrzna droga będzie się uzewnętrzniać. Dziś stanęłam właśnie przed takim zadaniem, a w sumie to sama sobie je postawiłam. Przede mną pierwsze w moim życiu zmagania z tworzeniem przy pomocy sztucznej inteligencji. Ale o jej rezultatach za chwilę. Tak naprawdę, to wcale ich jeszcze nie ma, kiedy to piszę, więc będzie na bieżąco. Dlaczego jest to dla mnie takie trudne? Eh to takie typowe… bo kiedyś były czasy, a teraz czasów nie ma… Mój styl uczenia, możliwości, pomoce, realia, wszystko było inne, było to 3 dekady temu. Dopiero w czwartej klasie podstawówki pojawiły się komputery, jeden na dwie, czy trzy osoby, a w nich oczywiście nie było internetu. Miałam naście lat, kiedy komputer pojawił się w moim domu, pamiętam wręcz bardzo komiczne sytuacje, tzn. komiczne to one się wydają teraz, wtedy były problematyczne, a nie było przecież, gdzie tego sprawdzić... nie było tego jeszcze w internecie, a tym bardziej nie było tego w k...